Uddannelsesvejledning

Vejledere:

    Annette Mogensen
    am(at)kie.dk

    Birgitte Svane
    bw(at)kie.dk

På Koldingegnens Idrætsefterskole tilbyder vi integreret og differentieret vejledning dvs. at vejledningen af de unge ses som en del af det samlede arbejde omkring at udvikle og bevidstgøre eleverne om egne kompetencer, interesser og kvaliteter. Uddannelses- og erhvervsvejledningen er dermed en væsentlig brik i skolens overordnede dannelsesprojekt.

Udgangspunktet er at alle elever skal modtage vejledning som dog er differentieret i forhold til den enkelte elev. Vi er bevidste om at behovet for vejledning kan variere alt efter om man er afklaret eller uafklaret omkring sit valg. Er man uafklaret har man i første omgang brug for afklaring, imens de afklarede elever kan have brug for at blive bekræftet i deres valg eller få valget udfordret på forskellig vis. 

 
Formål:
Vores formål er at sikre, at eleverne får det bedste grundlag for at træffe et kvalificeret uddannelses- og erhvervsvalg som tager udgangspunkt i den enkelte elevs interesser, forudsætninger, behov og muligheder.
Vi ønsker at alle vore elever har en plan for deres videre uddannelses/beskæftigelsesforløb efter endt efterskoleår.
 
Dette tilstræbes ved:
  • at give eleverne viden om og indsigt i de uddannelsesmuligheder, der tilbydes efter afsluttet grundskole.
  • at lade eleverne arbejde med og udfordre dem på egen selvforståelse og formåen.

Individuel vejledning

Den individuelle vejledning består af samtaler med den enkelte elev. Det centrale er at snakke om elevens livserfaringer, interesser, ønsker, muligheder og evner i forhold en kommende ungdomsuddannelse. Individuelle samtaler tilbydes efter behov.

For elever der ønsker praktik gives der vejledning og hjælp til planlægning heraf. (Som udgangspunkt er erhvervspraktik ikke en del af opholdet på KIE.)

I årets løb vil der være samtaler mellem den enkelte elev og gruppelæreren, som vil have karakter af en mere eksistentiel form for vejledning, hvor eksempelvis spørgsmål som ”Hvem er jeg?” og ”Hvad forstår jeg ved et godt liv?” kunne være omdrejningspunkter.

Alle elever udarbejder en KIE portfolio, der samler de personlige refleksioner man har gjort sig omkring bl.a. egne værdier, styrker og drømme i løbet af efterskoleåret.  

 

 

Kollektiv vejledning

Den kollektive vejledning består af:

  • Generel information om erhvervs- og uddannelsesmuligheder efter endt efterskoleophold.
  • Introduktion til KIE portfolio (Herunder min livslinie og præsentation….)
  • Vejledning på skemaet. (Om uddannelsesmuligheder, job, studieretninger mm.)
  • Videns og erfaringsudveksling eleverne imellem.
  • Uddannelsesparathedsvurdering. 
  • Temaaften, hvor elevernes egne forældre beretter om deres uddannelsesforløb og erhverv.
  • Temaaften, hvor tidligere elever uddeler erfaringer og fortæller om deres uddannelsesforløb.
  • Besøg fra anderledes uddannelsesinstitutioner.
  • Introduktion til optagelse.dk og hjælp til udfyldelse af ansøgningen til den kommende skole eller ungdomsuddannelse.

 

Virtuel Vejledning

Da megen information i dag findes på nettet, er dette et vigtigt redskab i vejledningsarbejdet. Vi opfordrer til og informerer elever og forældre om brugen af denne mulighed.
 

Nyttige Links

Optagelse.dk Udfyldelse af uddannelsesplan/ansøgning til kommende skole og ungdomsuddannelse
Brobygning.net Information omkring brobygningsforløb
Ug.dk Information omkring uddannelse og job
e-vejledning.dk Mulighed for elektronisk vejledning

 

Årsplan 

 Årshjul.png

Vejledende Undervisningsforløb

  • Elever i 10. klasse udarbejder den obligatoriske selvvalgte opgave som skal tage udgangspunkt i den enkelte elevs uddannelsesplan.
     
  • Elever i 10. klasse er i en uges brobygning fordelt på to forskellige uddannelsesinstitutioner.
     
  • For elever i 9. klasse indgår emnet "Uddannelse og job" i den obligatoriske undervisning.

 

Forældresamarbeide

For os er det væsentligt at forældrene føler sig informeret og inddraget i vores vejledningstilbud og i eget barns valgproces. Vi informerer vores forældre via VIGGO, inviterer til en uddannelsesaften og bruger tid på at snakke om den enkelte elevs fremtidige uddannelsesønske og -parathed i forbindelse med vores to forældresamtaler.
 
Find inspiration til hvordan du støtter dit barn i forhold til valg af uddannelse her

 

Love og regler

Love og regler på vejledningsområdet (LBK nr 41 af 12/1/2024) (BEK nr 745 af 18/06/2024)

Prøver (BEK nr 1224 af 31/08/2022)

Elever i 9. klasse skal aflægge to prøver i faget dansk og en prøve i hvert af fagene ma­tematik og engelsk samt en fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi (bundne prøver). Herudover skal hver elev efter udtræk, som Skolestyrelsen foretager, aflægge en prøve fra de humanistiske fag: skriftlig engelsk, skriftlig tysk, mundtlig tysk, historie, samfundsfag og kristendomskundskab og en prøve fra naturfagene: biologi, mundtlig matematik, idræt, skriftlig fysik og geografi. 9. klasses eleverne skal således aflægge i alt 7 prøver (de 5 bundne og 2 lodtrukne)

Elever i 10. klasse kan indstille sig til 10.klasse-prøver i et eller flere af fagene dansk, matematik, engelsk, tysk og fysik/kemi, jævnfør folkeskolelovens § 19, eller indstille sig til at aflægge en eller flere af folkeskolens bundne afgangs­prøver. En elev kan vælge at kombinere prøverne ved at aflægge 10.klasse-prøver i et eller flere fag og afgangsprøver i andre. Hvis prøven i et fag består af både en mundtlig og en skriftlig del, kan eleven vælge at aflægge den ene del og fravælge den anden del. Eleven kan også vælge at kombinere niveauet i fag, hvor der både er en skrift­lig og en mundtlig prøve.

Oversigt over prøver, som elever i 10. klasse kan aflægge: 
 
 
 
 

Prøvefag

Dansk

Matematik

Engelsk

Fysik/kemi

Tysk


Mundtlig prøve

FP10/FPA

FP10

FP10/FPA

FP10

FP10


Skriftlig prøve

FP10/FPA

FP10/FPA

FP10

 

FP10

Optagelseskriterier (BEK nr 49 af 12/01/2024)

Elever som har taget en 9. klasses prøve (FPA) har retskrav til at starte på

- en gymnasial uddannelse (STX, HHX, HTX), såfremt de har opnået et gennemsnit på 5 i deres standpunktskarakterer   og min. 3 ved afgangsprøven. 

- en højere forberedelseseksamen (HF), såfremt de har opnået et gennemsnit på 4 i deres standpunktskarakterer og  min. 4 ved afgangsprøven.

- en erhvervsuddannelse (EUD, EUX), såfremt de har opnået et gennemsnit på minimum 02 i dansk og matematik i deres standpunktskarakterer samt bestået afgangsprøven ligeledes med et minimum på 02 i dansk og matematik.

 
Elever i 10. klasse skal gå til prøve i følgende fag, hvis de ønsker en 10. klasses prøve. 
  • Dansk skriftlig og mundtlig
  • Matematik skriftlig og mundtlig
  • Engelsk skriftlig og mundtlig

Ønsker eleven at fortsætte på

- STX, HHX eller HTX  skal man have opnået et gennemsnit på 5 i standpunktskarakterer og min. 3 til 10. klasses prøven.

- HF skal man have opnået et gennemsnit på 4 i standpunktskarakterer og til 10. klassesprøven.

Har eleven opnået retskrav efter 9. klasse er det i sig selv adgangsgivende.

Ønsker eleven at fortsætte på

- EUD eller EUX skal man have opnået et gennemsnit på min. 02 i dansk og matematik både i standpunktskarakterer og til 10. klassesprøven.